Toegankelijkheid Cashpoint in Balen laat te wensen over

Gepubliceerd op 10 oktober 2025 om 12:39

Sinds de grootbanken hun gezamenlijke Cashpoints invoerden, klinkt er heel wat kritiek op de bereikbaarheid en toegankelijkheid van deze nieuwe geldautomaten. Ook in Balen-Centrum lopen niet alles van een leien dakje. Het lokaal bestuur steunt onze voorstellen.

Een ongelukkige locatie

De Cashpoint-locatie in Balen-Centrum blijkt allesbehalve gebruiksvriendelijk. Ze ligt vlak bij de verkeerslichten, waar geen parkeermogelijkheid in de onmiddellijke buurt is wat voor mensen met een beperking een must is. Wie geluk heeft, vindt een plaatsje op de Markt, maar moet dan wel de drukke gewestweg oversteken. Dat is voor rolstoelgebruikers of minder mobiele personen een ware uitdaging.

Eenmaal aan het gebouw wacht een nieuwe teleurstelling: de deur gaat niet automatisch open. Er is geen schuifdeur of knop voor rolstoelgebruikers, waardoor de automaat voor velen letterlijk onbereikbaar blijft.
Ter vergelijking: in Mol-Centrum werd wél een dergelijke knop voorzien — een klein, maar belangrijk verschil. (zie foto)

En hoe zit het met Olmen?

Er wordt al langer gesproken over de komst van een Cashpoint in Olmen, maar voorlopig blijft het bij wensen. De organisatie Batopin, die instaat voor het netwerk van geldautomaten van de vier grootbanken, kondigde aan dat tegen 2026 het netwerk zal uitbreiden met 70 extra afhaalpunten, tot een totaal van 1.040 locaties. Daarmee zou 95% van de Belgen binnen 5 kilometer van een Cashpoint wonen.

Toch blijkt uit contacten met Batopin dat lokale signalen belangrijk zijn. Een medewerker gaf aan dat herhaaldelijke vragen vanuit het gemeentebestuur de kans op een bijkomende automaat kunnen vergroten — zeker als daarbij aandacht wordt gevraagd voor goede bereikbaarheid en toegankelijkheid.

Wat DEGOEIZAAK vraagt?

Onze beweging bracht dit punt op de gemeenteraad en stelde voor dat het schepencollege de volgende bezorgdheden en suggesties meeneemt in overleg met Batopin:

  • 📍 Een locatie in de nabijheid van handel en publieke voorzieningen;
  • 🅿️ Voldoende parkeergelegenheid in de onmiddellijke omgeving;
  • ♿ Toegankelijkheid voor iedereen, met automatische deuren of een drukknop voor rolstoelgebruikers;
  • 📅 Afstemming met lokale evenementen, zoals het weekend van Balen-Jaarmarkt (twee weken voor Pasen), zodat tijdens piekmomenten in cashverkeer voldoende beschikbaarheid verzekerd is. (Dat gaf dit jaar nog grote problemen.)

Samen voor toegankelijke dienstverlening

Geld afhalen moet voor iedereen eenvoudig en veilig blijven, ook voor wie minder mobiel is. Met deze tussenkomst willen we dat toegankelijkheid en gebruiksgemak niet langer bijzaak zijn, maar een vanzelfsprekend uitgangspunt bij de keuze van nieuwe Cashpoint-locaties in onze gemeente.

Op de foto het voorbeeld uit Mol.