Op vraag van inwoners hebben we onveilige situaties aangekaart in 2 centrumstraten waar nog steeds het voorbijgestreefd systeem van ‘beurtelings parkeren’ van tel is. Enkele maanden later werden onze voorstellen uitgevoerd en is het er een pak veiliger! We zijn het lokaal bestuur en de gemeentediensten dankbaar, maar vooral de inwoners die de weg naar ons wisten te vinden. De verkeersveiligheid in onze woonstraten blijft een belangrijk aandachtspunt. Beide straten kampten al langer met problemen rond foutparkeren en onveilige verkeerssituaties, vooral op momenten dat kinderen naar school fietsen of bewoners de straat in- en uitrijden.
Een voorbijgestreefd systeem
De nieuwe wegcode, die in 2026 van kracht wordt, voorziet de afschaffing van het beurtelings parkeren. Dat systeem — ingevoerd in 1975 — wordt door verkeersexperts al jaren als verouderd en verwarrend beschouwd. Heel wat gemeenten namen eerder al afscheid van deze regel. In onze gemeente blijft ze echter nog van toepassing in delen van de Bert Leysenlaan en Molenstraat. De bevoegde schepen geeft te kennen nog niet te weten hoe er volgend jaar zal geparkeerd moeten worden.
Problemen in de Bert Leysenlaan
Aan het begin van de Bert Leysenlaan, vlak bij de aansluiting met de Vaartstraat, zorgde foutparkeren dagelijks voor hinder en gevaar. Auto’s stonden vaak te dicht bij de kruising, waardoor in- en uitrijden moeilijk en onoverzichtelijk werd. Ondanks meldingen bij de politie voelden bewoners zich onvoldoende gehoord. DEGOEIZAAK stelde voor om de parkeervrije zone uit te breiden door het beurtelings parkeren wat verder van de Vaartstraat te laten ingaan en de onderbroken middenlijn te verlengen. Vermits een wagen niet op de rijweg mag geparkeerd worden ter hoogte van middenbelijning, ontstaat er zo voldoende ruimte om veilig in en uit te rijden.
Onveilige situatie in de Molenstraat
Ook aan het kruispunt Molenstraat – G. Woutersstraat wordt het beurtelings parkeren als problematisch ervaren. Tijdens de drukke schoolmomenten moeten kinderen er vaak in het midden van de rijbaan fietsen omdat geparkeerde wagens de doorgang beperken. Ouders en grootouders uit de buurt vragen terecht om meer fietsvriendelijkheid in deze schoolomgeving. Ook hier was onze vraag om een parkeervrije zone te voorzien in de nabijheid van het kruispunt.
Voorstellen en resultaten
Om snel verbetering te brengen, stelde DEGOEIZAAK voor om in afwachting van een nieuw parkeerplan tijdelijke parkeerverboden in te voeren op de gevaarlijke zones. Daarnaast drongen we aan op duidelijke communicatie naar bewoners over de veiligheidsredenen achter deze maatregelen.
En met resultaat! Intussen heeft het gemeentebestuur ingrepen uitgevoerd in beide straten, wat door vele weggebruikers positief onthaald wordt. Een mooie stap vooruit. Het informeren van de omgeving werd nog niet ter harte genomen. Er blijven dus nog groeikansen!
